Сегодня мы рассмотрим с Вами правила употребления страдательного залога в английском языке. Грамматический феномен, по-английски называемый Passive Voice, на русский переводится как пассивный залог или страдательный залог.

Passive Voice правила употребления будут сопровождаться упражнениями на отработку. Начнем!

План статьи:

Что такое пассивный залог?

В английском языке залог указывает на то, выполняет ли подлежащее действие самостоятельно (активный / действительный залог), или действие совершается над ним (пассивный / страдательный залог). Таким образом, есть два залога:

  • Active Voice
  • Passive Voice

совершающий действие , то сказуемое употребляется в форме действительного залога.

My boss gave me a bonus. – Начальник выдал мне премию (начальник сам выдал).

The hurricane ruined his house. Ураган разрушил его дом (ураган сам разрушил).

Если подлежащее обозначает лицо или предмет, подвергающийся действию со стороны другого лица или предмета, сказуемое употребляется в форме страдательного залога.

I was given a bonus. – Мне дали премию

His house was ruined. – Его дом был разрушен.

Когда употребляется страдательный залог?

Существует мнение, что следует избегать употребления страдательного залога особенно в письменной речи, чтобы не усложнять высказывание. Это действительно так: не нужно употреблять страдательный залог там, где можно употребить действительный. Когда стоит употреблять пассивный залог? Есть несколько случаев:

  • Лицо / предмет, совершающее действие, неизвестно.

Our house was broken into last week. – Наш дом ограбили на прошлой неделе.

  • Лицо / предмет, совершающее действие, не важен.

The job will be finished by Monday. – Работа будет закончена к понедельнику.

  • Лицо / предмет, совершающее действие, очевиден из контекста.

My brother was fined for driving without license. – Моего брата оштрафовали за вождение без прав.

  • когда мы заинтересованы в действии, а не в деятеле (в новостях, инструкциях, заголовках, объявлениях).

The international exhibition of sport equipment will be held next month. – Международная выставка спортивного оборудования будет проведена в следующем месяце.

  • Для описания процесса приготовления, инструкция проведения исследований и пр.

Water is heated and added to the mixture. – Вода нагревается и добавляется к смеси.

  • В официальных объявлениях, в научных докладах.

Much research has been conducted on this topic. – Множество исследований было проведено по этой теме.

Прежде, чем перейти к следующему блоку правил, давайте закрепим полученную информацию и выполним упражнение.

Упражнение 1. Соотнесите предложения 1 - 8 с правилами употребления пассивного залога a - e.

1 – b/e, 2 - ? ...

  1. Smoking is not allowed in the reception room.
  2. Talks will be held in Stockholm next week.
  3. Fees must be paid in advance.
  4. The kidnappers have been arrested.
  5. Cars left here will be towed away.
  6. The research was carried out last year.
  7. The check must be signed.
  8. All the documents have been stolen.
  1. неизвестно, кто выполняет действие.
  2. неважно, кто выполняет действие.
  3. из контекста ясно, кто выполняет действие.
  4. газетный заголовок (название статьи), привлекающий внимание к происходящим событиям,
  5. описание процесса в инструкциях, научных работах, собственно инструкции, правила

Упражнение 2 . Подумайте, какое из предложений лучше использовать – в активном залоге или в пассивном.

  1. There’s going to be a big art exhibition.

a) A lot of visitors will be attracted to it

b) It will attract a lot of visitors.

2. Telephone is an apparatus with which people can talk to each other over long distances.

b) A. Bell invented the telephone.

3. Alexander Bell is a British inventor who went to live in Canada and then in the USA.

a) The telephone was invented by A. Bell.

b) A. Bell invented the telephone,

4. We’ve bought a new computer.

a) It can do the job much more quickly.

b) The job can be done much more quickly.

Образование форм Passive Voice

Временные формы страдательного залога образуются при помощи вспомогательного глагола «to be» в соответствующем времени и смыслового глагола в форме причастия прошедшего времени Past Participle (третья форма глагола).

Таким образом, общая схема образования представлена на картинке:

Образование времен в пассивном залоге

Таблица временных форм пассивного залога:

A picture is painted

A picture is being painted

A picture has been painted

A picture was painted

A picture was being painted

A picture had been painted

A picture will be painted

A picture will have been painted

Future - in - the - Past

A picture would be painted

A picture would have been painted

Таким образом, при изменении времени в страдательном залоге изменяется только глагол «to be» , смысловой глагол имеет во всех временах одну и ту же форму – третью (Past Participle / Participle II.

Выбор временных форм пассивного залога осуществляется на основании тех же правил, что и соответствующих форм активного залога. Наречия времени могут служить маркерами при выборе необходимой формы.

Обратите внимание , что в пассивном залоге отсутствует группа времен Perfect Continuous, нет здесь и формы Future Continuous.

При образовании вопросов в пассивном залоге перед подлежащим ставится либо сам глагол «to be» в соответствующем времени, либо вспомогательный глагол употребляемого грамматического времени.

При образовании отрицательной формы частица not ставится:

1) либо после глагола «to be»

2) либо после вспомогательного глагола употребляемого грамматического времени.

Утверждение

Отрицание

Вопрос

He is not asked.

He was not asked

Не will be asked

Не won"t be asked

Will hе be asked

Не is being asked

Не is not being asked

Is hе being asked

He was being asked

He was not being asked

Was he being asked

He has been asked

He hasn’t been asked

Has he been asked

He had been asked

He hadn’t been asked

Had he been asked

На сайте есть упражнения на следующие времена страдательного залога:

Давайте немного попрактикуемся в использовании времен пассивного залога.

Упражнение 3 . Напишите нужную форму глагола do.

  1. The work ____________ at the moment.
  2. The work _______ by 2 o’clock tomorrow.
  3. The work _______ by the time you come home.
  4. The work _______ by the time he came home.
  5. The work __________ yet.
  6. The work ______ just ______.
  7. The work _________ while I was getting ready for classes.
  8. The work __________ two weeks later.
  9. The work __________ when I entered the room.

Упражнение 4 . Расскройте скобки, поставив глаголы в нужном времени пассивного или активного залога.

The College 1______ officially _________ (open) last week. The college campus 2_________ (build) around a main square. This is the heart of the college as all the paths and walkways lead out from this point. Car parking 3____________ (limit) and, in fact, students 4_________ (not encourage) to come by car as the college 5______________ (serve) by a new bus service. The college 6 _______ (situate) outside the city that’s why it 7________ (be) necessary to include major facilities like banks, shops and post office.

There 8______ (be) already two open days and a third open 9______ (plan) for next week. So whether you want to start studying or not why don’t you go out to Hardacre and see everything it has to offer.

Как перевести предложение из активного залога в пассивный?

Для перевода предложения из активного залога в пассивный нужно предпринять несколько шагов.

  1. Находим в предложении подлежащее и дополнение.

Somebody has stolen my car .

Somebody – подлежащее, my car – дополнение.

  1. Определяем время предложения.

В нашем случае это Present Perfect.

  1. Образуем предложение в пассивном залоге. Дополнение становиться на место подлежащего. Для правильного образования временной формы ставим глагол to be во время исходного предложения и прибавляем третью форму смыслового глагола.

My car has been stolen.

Иногда в предложении есть 2 дополнения, соответственно мы можем сделать несколько вариантов предложений в страдательном залоге.

My brother gave me a dictionary . (Два дополнения – me и a dictionary)

I was given a dictionary.

A dictionary was given to me.

Предпочтительным является первый вариант, в котором подлежащее выражено одушевленным местоимением, но оба варианта допустимы.

С двумя дополнениями употребляются следующие глаголы:

А теперь немного практики.

Упражнение 5. Преобразуйте предложения из активного залога в пассивный.

  1. They are now building new hospitals in the provinces.
  2. Will they publish her new novel next year?
  3. They will have completed the new petrol station by winter.
  4. The police have just arrested Jimmy on suspicion of murder.
  5. They cut the gas off because Mr. and Mrs. Green hadn’t paid their bill.
  6. They will open a new hotel next week.
  7. Our managers discuss important matters every Tuesday.
  8. The government closed the plant last year.

Упражнение 6 . Преобразуйте предложения из пассивного залога в активный, добавив лицо либо предмет, совершающего действие, где это необходимо.

  1. Return tickets should have been reserved two weeks ago.
  2. Two single rooms had been booked for the friends by their travel agent.
  3. The pyramids are being ruined by the tourists.
  4. The new sofa will have been delivered by noon.
  5. When will Molly be told the time of his arrival?
  6. Why hasn’t my car been repaired yet?
  7. An ancient settlement has been uncovered by archaeologists.
  8. Hundreds of rare birds are killed every day.
  9. The picnic was ruined by bad weather.
  10. Who were these roses planted for?

Употребление предлогов by, with в Passive Voice

Предлоги by и with употребляются при необходимости упоминания лица или предмета, осуществляющего действие, а также предмета, являющегося инструментом действия или материалом, с помощью которого действие производится

Предлог by используется, чтобы сказать, что или кто выполнил действие.

The cake was cooked by my Granny.

Предлог with употребляется для того, чтобы рассказать какой инструмент или материал был использован.

The bread was cur with a knife.

Мы уже знаем, что в Passive Voice можно и вовсе не употреблять предлоги by и with, так как упоминание действующего лица и тем более материала или инструмента необязательно.

Однако в вопросительных конструкциях в пассивном залоге, начинающихся с who (кем?) и иногда с what (чем?) всегда присутствует предлог by.

Who was the Mona Lisa painted by? – Кем была написана Мона Лиза?

What was the flood caused by? – Чем было вызвано наводнение.

Обратите внимание, что возможна и такая форма постановки вопроса, когда предлог стоит на первом месте, что более характерно для официального стиля.

By whom was Australia discovered?

By what was the flood caused?

With what was the window broken?

Давайте немного попрактикуемся!

Упражнение 7 . Заполните пропуски предлогами with или by.

  1. In his childhood Tom used to be beaten ____ a stick.
  2. My parents were married ____ a priest.
  3. Molly’s bedroom wall was covered ____ posters.
  4. The house was surrounded ___ flowerbeds.
  5. His shorts were covered ___ mud.
  6. Tom had been stabbed ___ a penknife.
  7. The deer was shot ___ a hunter ___ rifle.
  8. Soup is eaten ___ a spoon.
  9. The new swimming pool has been just opened ___ the mayor.
  10. During the robbery, the manager was hit ____ a baseball bat.
  11. Extra training was provided ____ the company.
  12. This story was written ___ Agatha Christie.
  13. The bear was shot ____ a gun.
  14. Trained dogs are used ____ the police.
  15. The hall was decorated _____ pink and purple balloons.
  16. University laboratories are equipped _____ up-to-date devices.
  17. Rare books, issued ____ British publishers, are being shown at the exhibition.

Модальные глаголы в пассивном залоге.

Если в состав сказуемого в активном залоге входят модальные глаголы или их эквиваленты, то в страдательном залоге это сказуемое будет выглядеть следующим образом:

модальный глагол + be + Past Participle

We must finish work in May. (Мы должны закончить работу в мае.) – Our work must be finished in May.

You can buy this book in any bookshop. (Вы можете купить эту книгу в любом книжном магазине.) – This book can be bought in any bookshop.

Обратите внимание, что после глаголов hear, help, make (в значении «заставлять»), see в страдательных оборотах следует инфинитив с частицей to.

I was made to wash the dishes. – Меня заставили помыть посуду.

Molly will be helped to finish her project. – Молли помогут завершить ее проект.

Ответы к упражнениям.

Упражнение 1.

1 – b/е, 2 – b/d, 3 – е, 4 – с,d, 5 – b/е, 6 – b, 7 – c/е, 8 — a

Упражнение 2 .

1 – b, 2 – a, 3 – b, 4 — a

Упражнение 3.

1 is being done, 2 will be done, 3 will have been done, 4 had been done, 5 hasn’t been done, 6 has just been done, 7 was being done, 8 will be done, 9 was being done

Упражнение 4.

1 was officially opened, 2 is/was built, 3 is limited, 4 are not encouraged, 5 is served, 6 is situated, 7 has been, 8 have already been, 9 is planned

Упражнение 5.

  1. New hospitals are now being built in the provinces.
  2. Will her new novel be published next year?
  3. The new petrol station will have been completed by winter.
  4. Jimmy has just been arrested on suspicion of murder.
  5. The gas was cut off because the bill hadn’t been paid by Mr. and Mrs. Green.
  6. A new hotel will be opened next week.
  7. Important matters are discussed (by our managers) every Tuesday.
  8. The plant was closed last year.

Упражнение 6.

  1. We should have reserved return tickets two weeks ago.
  2. The travel agent had booked two single rooms for the friends.
  3. The tourists are ruining the pyramids.
  4. They will have delivered the sofa by noon.
  5. When will Tom tell Molly the time of his arrival?
  6. Why haven’t you repaired my car yet?
  7. Archaeologists have uncovered an ancient settlement.
  8. People kill hundreds of rare birds every day.
  9. Bad weather ruined the picnic.
  10. For whom did you plant these roses?

Упражнение 7.

1 with, 2 by, 3 with, 4 with, 5 with, 6 with, 7 by,with, 8 with, 9 by, 10 with, 11 by, 12 by, 13 with, 14 by, 15 with, 16 with, 17 by

Надеюсь, эти правила и упражнения помогли Вам разобраться в теме The Passive Voice.

Passive Voice

Simple group

1. Put the verbs in brackets into the Present Simple Passive.

1. Thousands of calls ____________ (make) from mobile phones every day. 2. Stars __________ (see) in the sky at night. 3. Coffee ___________ (grow) in South America. 4. The news ___________ (report) every day. 5. Animals in the zoo ___________ (feed) 3 times a day. 6. Milk __________ (produce) by cows. 7. Computers __________ (use) in different spheres of modern life. 8. The Tower of London ____________ (visit) by thousands of tourists every year. 9. This town ____________ (situate) in the north of the country. 10. Famous pieces of art __________ (keep) in museums.

2. Put the verbs in brackets into the Past Simple Passive.

The Statue of Liberty

The Statue of Liberty _________ (create) by a French architect Bartholdi. It ____________ (make) in France. The statue _____________ (build) 11 years and when it was ready, it ___________ (take) to the USA by ship. A huge base for the statue ____________ (prepare) by Americans on one of the islands 2 miles from Manhattan. A lift and 390 steps ____________ (make) so that the visitors could reach the crown top of “Lady Liberty” and admire the view of the area. The Statue of Liberty ____________ (recognize) as a symbol of American freedom. Ninety years later the statue _______________ (restore) by a team of French and American experts.

3. Put the verbs in brackets into the Future Simple Passive.

1. This experiment ____________ (finish) in a week. 2. The play ____________ (perform) next Sunday. 3. The instructions _______________ (receive) in an hour. 4. The design of the building ______________ (not/complete) next month. 5. The injured man ____________ (operate) on in an hour. 6. All the meetings ____________ (arrange) next week. 7. The document ______________ (sign) in some minutes. 8. This bill ___________ (not/pay) tomorrow. 9. This question ____________ (not/discuss) at the next conference. 10. The car ____________ (not/repair) in 2 days.

4. Put the verbs in brackets into the Present Simple Passive, the Past Simple Passive or the Future Simple Passive.

1. The room ______________ (clean) yesterday. 2. New houses ____________ (build) in our city every year. 3. The book of this writer ______________ (publish) in a month. 4. The trees ____________ (whitewash) by our pupils every spring. 5. Tea _____________ (grow) in Ceylon and India. 6. America _____________ (not/discover) by James Cook. It _____________ (discover) by Christopher Columbus. 7. Pizza ___________ (deliver) in half an hour. 8. Thousands of new cars _______________ (produce) at this plant every year. 9. Ink ___________ (use) for writing many years ago. 10. Some new technologies _____________ (introduce) to the industrial companies at the end of the following month.

5. Translate into English

1. Билеты на самолет принесут через час.

2. Эту машину покрасили 3 часа назад.

3. Компьютерами пользуются все ученики нашей школы.

4. Где продают свежее молоко?

5. Когда изобрели паровой двигатель?

6. Это объявление не напечатают.

7. Бумагу делают из дерева.

8. Эту церковь построили в прошлом столетии.

9. Кем был основан этот музей?

6. Fill in by or with

1. The note was written ____ a pencil. 2. Dinner will be cooked _____ my aunt. 3. This story was told _____ famous traveler. 4. Meat is eaten _____ a fork and knife. 5. The report will be prepared _____ our manager. 6. The carpets are cleaned _____ a vacuum cleaner. 7. The rooms in the hotel are cleaned _____ maids. 8. The article was written _____ a young journalist. 9. The politicians were interviewed ____ reporters. 10. This star was discovered _____ our scientists.

7. Make up the sentences using the Passive Voice of modal verbs.

1. The homework /must / do.

2. The ball /can/ use/ in the gym.

3. The dishes /must/ wash.

4. The essay/ should/write.

5. The dog/should/ feed.

6. This question/could/discuss/yesterday.

7. The things/must/pack.

8. The documents/ couldn’t/sign/yesterday.

9. Mobile phones/can’t/use/during the lesson.

10. Loud music/shouldn’t/play/here.

PASSIVE VOICE

A Active or passive? Choose the correct verb form.

1. The book (wrote/was written) by Hardy.

2. Four people (have killed/have been killed) in a train crash.

3. A famous architect (was built/built) the bridge.

4. The house (bought/was bought) by pop star.

5. Local police (have been arrested/have arrested) the bank robber.

6. I (arrived/was arrived) last Friday.

7. The room (will clean/will be cleaned) later.

8. “Did you go to the party?” “No, I (didn’t invite/wasn’t invited).”

9. It’s a big company. It (is employed/employs) two hundred people.

10. Tom (has lost/has been lost) his key.

11. A cinema is a place where films (show/are shown).

12. People (aren’t used/don’t use) this road very often.

13. This house (built/was built) in 1930.

14. My car (has disappeared/has been disappeared).

15. This situation is serious. Something must (do/be done) before it’s too late.

16. When I came to the party, John (had already been gone/had already gone) home.

B Find the mistake and correct it. Some sentences are correct.

1. Don’t worry, your keys will being found.

2. Coca Cola have been produced since 1895.

3. Nylon used to make things.

4. Yuri Dolgoruki founded Moscow in 1147.

5. Where are the letters? They are written at the moment.

6. Clothes is sold in big shops.

7. A new school will built in our street next year.

8. Jack told us that his new project has not been finished yet.

C Write these sentences in the passive.

1. She doesn’t invite me to her dinner parties.

2. The teacher sent for the pupil’s parents.

3. They are building a bridge over the river now.

4. Nobody slept in the bed.

5. The pupils always laugh at this boy.

6. When I came home they had eaten the sweets.

7. The children were playing tennis from four till five.

8. Everybody listened to the teacher with great attention.

9. By 6 o’clock he had finished the composition.

10. She looks after the patients well.

D Put the verbs in brackets into the correct passive form.

1. I can’t give you these articles. They (translate) now.

2. The letter (not write) tomorrow.

3. English (speak) all over the world.

4. She showed me the picture that (paint) by her husband.

5. My dress is clean now. It (wash).

6. All the questions on the paper must (answer).

7. These houses (build) in 1500.

8. Rugby (play) since 1845.

9. My house (paint) the whole day yesterday.

10. Flowers usually (sell) in the streets.

11. This film (discuss) at the next lesson.

12. It was very dark. Nothing could (see).

13. Wait a little! Your question (receive) by next Sunday.

14. The UK (wash) by the Atlantic Ocean and the North Sea.

E Translate the sentences into English.

1. За этим доктором часто посылают.

2. С ним уже поговорили.

3. Когда он приехал, письмо уже было получено.

4. Перевод должен быть закончен вовремя.

5. Наш дом сейчас ремонтируют.

6. Когда я пришла домой, обед был уже сварен.

7. Этот вопрос можно обсудить завтра.

8. Она сказала, что деньги уже получены.

9. В хоккей обычно играют зимой.

10. Это стихотворение надо выучить наизусть.

11. Иди домой! Тебя ищут!

12. Письмо было написано вчера.

13. За директором уже послали.

14. Я думала, что хлеб и масло уже купили.

15. Эту работу можно сделать завтра.

16. когда я вернулся домой, как раз готовили обед.

17. Эту статью сейчас переводят.

18. Эту книгу вернут вовремя?

19. С профессором уже поговорили?

20. Вам в школе дают книги для чтения?

21. Когда тебя спрашивали?

22. Нас встретят на станции?

23. Послали за лекарством?

24. Когда будет написана ваша книга?

PASSIVE VOICE . Страдательный залог.

Тренировочные упражнения для 8 класса.

Правило.

Пассивный (или страдательный) залог в английском языке употребляется в тех случаях, когда факт совершения действия гораздо важнее, чем его исполнитель.

The towels were not used yesterday. – Полотенцами вчера не пользовались = Полотенца не были использованы вчера.

В данном предложении подлежащее обозначает предмет (полотенца), который подвержен действию со стороны какого-то лица (исполнитель нам конкретно неизвестен), а сам при этом ничего не выполняет. Тот факт, что полотенцами не пользовались, куда важнее для говорящего, чем то, кто именно ими не воспользовался.

Помните, если действие осуществляется при помощи какого-либо предмета, инструмента, материала, то используется предлог with .

The streets are covered with snow. – Улицы покрыты снегом .

Если исполнитель действия – человек или группа людей, мы поставим предлог by .

He was asked about the accident by the police yesterday. – Вчера полиция спрашивала у него о несчастном случае .

Когда употребляется страдательный залог?

Существует мнение, что следует избегать употребления страдательного залога особенно в письменной речи, чтобы не усложнять высказывание. Это действительно так: не нужно употреблять страдательный залог там, где можно употребить действительный. Когда стоит употреблять пассивный залог? Есть несколько случаев:

    Лицо / предмет, совершающее действие, неизвестно.

Our house was broken into last week. – Наш дом ограбили на прошлой неделе .

    Лицо / предмет, совершающее действие, не важен.

The job will be finished by Monday. – Работа будет закончена к понедельнику .

    Лицо / предмет, совершающее действие, очевиден из контекста.

My brother was fined for driving without license. – Моего брата оштрафовали за вождение без прав .

    когда мы заинтересованы в действии, а не в деятеле (в новостях, инструкциях, заголовках, объявлениях).

The international exhibition of sport equipment will be held next month. – Международная выставка спортивного оборудования будет проведена в следующем месяце.

    Для описания процесса приготовления, инструкция проведения исследований и пр.

Water is heated and added to the mixture. – Вода нагревается и добавляется к смеси .

    В официальных объявлениях, в научных докладах.

Much research has been conducted on this topic. – Множество исследований было проведено по этой теме.

Образование

Когда используем

Present Continuous

am/is/are being + III форма глагола (или правильный глагол с окончанием -ed)

действие происходит в момент речи

Their plan is being considered by the members of the committee.

Их план рассматривается членами комитета.

was/were being + III форма глагола (или правильный глагол с окончанием -ed)

действие было в процессе в определенный момент в прошлом

While we were having lunch, the room was being cleaned .

Пока мы обедали, комнату убирали.

Future Continuous

had been + III форма глагола (или правильный глагол с окончанием -ed)

прошедшее действие, предшествующее другому прошедшему

When her parents arrived, the problem had already been solved .

Когда приехали ее родители, проблему уже решили.

will have been + III форма глагола (или правильный глагол с окончанием -ed)

действие, которое будет завершено до определенного момента в будущем

This document will have been sent by 6 o’clock.

Этот документ будет отправлен к шести часам.

Present/Past/Future Perfect Continuous

Данной формы в пассивном залоге не существует

Task1. Translate into Russian.

    Breakfast was cooked by our mother.

    The new rule was explained to us at the English lesson.

    The story was written by Chekhov.

    This sports centre was visited by lots of people.

    This sports game is often played at P.E. lessons.

    The ball was thrown over the fence.

    The boxer was knocked down.

    I was born in Moscow.

    They will be trained by a famous coach.

    I will be sent to the competition.

Task 2. Choose the right answer and translate into Russian.

    The news programme (is watched / watched) by millions of people every day.

    The Mona Liza (painted / was painted) by Leonardo da Vinchi.

    The new cinema (be built / will be built) next year.

    New pop groups (are much spoken / is much spoken ) about among teenagers.

    Alexander Pushkin’s first poem (was written / written) when he was fourteen.

    The letters (be sent / will be sent ) by post tomorrow.

    The translation (was finished / were finished ) two hours ago.

    London (visited / is visited) by hundreds of tourists every year.

    The dinner (be / will be) ready in an hour (через час).

    The book (wrote/was written ) by Hardy.

    The house (bought/was bought ) by pop star.

    Local police (have been arrested/have arrested ) the bank robber.

    I (arrived/was arrived ) last Friday.

    The room (will clean/will be cleaned ) later.

    Tom (has lost/has been lost ) his key.

Task 3. Open the brackets using the verbs in Present, Past или Future Simple Passive.

    Tom always (to ask) at the lessons.

    I (to ask) at the last lesson.

    Our country house (to finish) next year.

    The dog (to find) by my sister yesterday.

    This work (to do) tomorrow.

    This text (to translate) at the last lesson.

    These trees (to plant) every autumn.

    Many interesting games always (to play) at our P.E. lessons.

    This bone (to give) to my dog tomorrow.

    We (to invite) to a concert last Saturday.

Task 4. Put the verbs in brackets into the correct passive form.

    I can’t give you these articles. They (translate) now.

    The letter (not write) tomorrow.

    English (speak) all over the world.

    She showed me the picture that (paint) by her husband.

    My dress is clean now. It (wash).

    All the questions on the paper must (answer).

    These houses (build) in 1500.

    Rugby (play) since 1845.

    My house (paint) the whole day yesterday.

    This film (discuss) at the next lesson.

    It was very dark. Nothing could (see).

    Wait a little! Your question (receive) by next Sunday.

    The UK (wash) by the Atlantic Ocean and the North Sea.

Task 5. Translate the sentences into English.

    За этим доктором часто посылают.

    С ним уже поговорили.

    Когда он приехал, письмо уже было получено.

    Перевод должен быть закончен вовремя.

    Наш дом сейчас ремонтируют.

    Когда я пришла домой, обед был уже сварен.

    Этот вопрос можно обсудить завтра.

    В хоккей обычно играют зимой.

    Это стихотворение надо выучить наизусть.

    Письмо было написано вчера.

    Я думала, что хлеб и масло уже купили.

    Эту работу можно сделать завтра.

    когда я вернулся домой, как раз готовили обед.

    Эту статью сейчас переводят.

    Эту книгу вернут вовремя?

    Вам в школе дают книги для чтения?

    Нас встретят на станции?

Для начинающих предлагаю закрепить тему Passive Voice (в простых временах) и выполнить 10 упражнений для начинающих . Изучить тему

Для начала проверьте себя и переведите на английский язык предложение.

Passive Voice. Упражнения для начинающих

Упражнение 1. Переведите на русский язык.

  1. Breakfast was cooked by our mother.
  2. The new rule was explained to us at the English lesson.
  3. The story was written by Chekhov.
  4. This sports centre was visited by lots of people.
  5. This sports game is often played at P.E. lessons.
  6. The ball was thrown over the fence.
  7. The boxer was knocked down.
  8. I was born in Moscow.
  9. They will be trained by a famous coach.
  10. I will be sent to the competition.

Упражнение 2. Выберите правильный вариант и переведите на русский язык.

  1. The news programme ( is watched / watched ) by millions of people every day.
  2. The Mona Liza (painted / was painted) by Leonardo da Vinchi.
  3. The new cinema (be built / will be built ) next year.
  4. New pop groups ( are much spoken / is much spoken ) about among teenagers.
  5. Alexander Pushkin’s first poem ( was written / written) when he was fourteen.
  6. The letters (be sent / will be sent ) by post tomorrow.
  7. The translation (was finished / were finished ) two hours ago.
  8. London (visited / is visited) by hundreds of tourists every year.
  9. The dinner (be / will be) ready in an hour (через час).
  10. The dogs (were taken out/ was taken out) three times yesterday.

Упражнение 3.

  1. Tom always (to ask) at the lessons.
  2. I (to ask) at the last lesson.
  3. Our country house (to finish) next year.
  4. The dog (to find) by my sister yesterday.
  5. This work (to do) tomorrow.
  6. This text (to translate) at the last lesson.
  7. These trees (to plant) every autumn.
  8. Many interesting games always (to play) at our P.E. lessons.
  9. This bone (to give) to my dog tomorrow.
  10. We (to invite) to a concert last Saturday.

Упражнение 4. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past или Future Simple Passive.

1. My question (to answer) yesterday. 2. Hockey (to play) in winter. 3. Mushrooms (to gather) in autumn. 4. Many houses (to burn) during the war. 5. His new book (to finish) next year. 6. Flowers (to sell) in shops and in the streets. 7. St. Petersburg (to found) in 1703.8. Bread (to eat) every day. 9. The letter (to receive) yesterday. 10. Nick (to send) to Moscow next week. 11. I (to give) a very interesting book at the library last Friday. 12. Many houses (to build) in our town every year.

Упражнение 5. Раскройте скобки, выбирая требующуюся форму глагола.

1. At the station they will (meet, be met) by a man from the travel agency. 2. She will (meet, be met) them in the hall upstairs. 3. The porter will (bring, be brought) your luggage to your room. 4. Your luggage will (bring, be brought) up in the lift. 5. You may (leave, be left) your hat and coat in the cloakroom downstairs. 6. They can (leave, be left) the key with the clerk downstairs. 7. From the station they will (take, be taken) straight to the hotel. 8. Tomorrow he will (take, be taken) them to the Russian Museum.

Упражнение 6. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple, Present Perfect, Present Continuous, Past Simple, Future Simple. Используйте Активный и Пассивный залог.

  1. The house ____________(to build) in 2020.
  2. The boy _________ (not to hear) the news yet.
  3. The Brooks ___________(to become) famous last year.
  4. Money _____________(to keep) in the bank.
  5. The parcel __________(to send) yesterday.
  6. I would like ________________(to know) English very well.
  7. Where _________the road _______(to lead) to?
  8. Look! The leaves _______________(to fall).
  9. All the money ___________(to spend) on clothes last week.
  10. The pie has gone! Who _________(to eat) it?

Упражнение 7. Переведите на английский язык

  1. Детей наказывают…. — Детей наказали… — Детей накажут…. (punish)
  2. Хлеб едят… — Хлеб съели… — Хлеб съедят…
  3. Розы выращивают… — Розы вырастили… — Розы вырастят… (grow)
  4. Картину рисуют… — Картину нарисовали… — Картину нарисуют… (paint)
  5. Обо мне говорят. — Обо мне говорили. — Обо мне будут говорить. (talk about)
  6. О нас забывают — О нас забыли…. — О нас забудут… (forget)

В пассивном залоге в английском предложении предлог ставится в конец.

ПРИМЕР. За доктором послали. — The doctor was sent for.

Упражнение 8. Переделайте предложения из активного залога в пассивный.

  1. We learn English. —
  2. The teacher asked the students a question. —
  3. They told me about the accident. —
  4. We will find our pets. —
  5. Next year we will learn French. —
  6. The teacher asked her a question. —
  7. I take my dog out every day. —

Упражнение 9.

  • хвалить — praise
  • рассказывать — tell

1. Я всегда хвалю моих друзей. 2. Меня всегда хвалят дома. 3. Каждую субботу папа показывает дедушке мои оценки. 4. Каждую субботу папе показывают мои оценки. 5. Мы часто вспоминаем вас. 6. Нас часто вспоминают в деревне. 7. Мне дают сок каждое утро. 8. Каждое утро я даю кошке молоко. 9. Он каждый день рассказывает нам что-нибудь интересное. 10. Ему каждый день рассказывают что-нибудь интересное.

Упражнение 10. (из пособия «Грамматика. Сборник упражнений. Ю. Голицынский)
Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Simple Active или Present Simple Passive.

1. Я часто посылаю письма друзьям. 2. Меня часто приглашают в кино. 3. Моей сестре часто помогают в школе. 4. Я иногда забываю взять проездную карточку. 5. Он пишет много писем. 6. Собаки любят кости. 7. Собак любят во многих семьях. 8. Когда в вашей семье пьют чай? 9. Почему эти правила всегда забывают? 10. Почему вы всегда забываете эти правила? 12. Где живут ваши друзья? 13. Где покупают хлеб? 14. Когда задают вопросы?

Упражнение 11. (из пособия «Грамматика. Сборник упражнений. Ю. Голицынский)
Переделайте следующие предложения в Passive Voice. Начните с выделенного слова.

ОБРАЗЕЦ. Mother waters the flowers in the evening. - The flowers are watered in the evening (by Mother).

1. Irene’s husband brought her some beautiful shells from the south. 2. The explorers gave the newspaper reporters a long interview. 3. Mr. Wilson will teach you English. 4. Tom gave Nick a book for his birthday. 5. Our mother tells us stories every evening. 6. Lydia will show you a new book of pictures. 7. A boy showed her the way. 8. They will send us a box of fruit. 9. Five or six small children followed them . 10. We will do the translation in the evening.